Marketing prawniczy, czyli jak reklamować kancelarię zgodnie z prawem

Czy kojarzysz amerykańskie seriale prawnicze, takie jak Better Call Saul albo W garniturach? Jeżeli postacie Saula Goodmana i Harveya Spectera nie są Ci obce, być może wyobrażasz sobie rynek usług prawnych jako branżę, w której obowiązuje prawo dżungli, a adwokaci używają wszelkich kanałów promocji i technik sprzedaży, aby zostać zauważeni i obsmarować konkurencję. Realia europejskie w porównaniu do tych zza oceanu to jednak dwa różne światy. Sposoby, na jakie mogą reklamować się polscy prawnicy, obwarowane są surowo egzekwowaną etyką zawodową. A zatem odpowiadasz za marketing kancelarii prawnej? W tym artykule znajdziesz odpowiedź na pytanie, jak reklamować ją zgodnie z prawem w Polsce!

Co musisz wiedzieć o etyce zawodowej w zawodzie prawnika i branży prawniczej?

Jaka jest podstawa prawna zagadnienia, o którym mowa? Kodeks Etyki Adwokackiej i Kodeks Etyki Radcy Prawnego to główne źródła zasad informowania o wykonywaniu zawodu prawnika i pozyskiwania klientów. Aby jeszcze lepiej zrozumieć temat, warto przyjrzeć się także orzecznictwu sądów dyscyplinarnych. Ale Ty chyba nie przyszedłeś tutaj, żeby analizować nudne przepisy, prawda?

Adwokat i radca prawny to zawody zaufania publicznego. Od osób, które je wykonują, wymaga się, aby reklamowały swoje usługi m.in. z poszanowaniem zasady koleżeństwa, tajemnicy zawodowej, niezależności oraz godności. Spośród cech znamiennych zgodnej z prawem informacji handlowej trzeba wyróżnić rzetelność i prawdziwość. Działania reklamowe praktyki prawniczej powinny mieć charakter wyłącznie informacyjny.

Co grozi za reklamę wbrew etyce zawodowej? Naruszenie przepisów Kodeksu Etyki Adwokackiej grozi wszczęciem postępowania dyscyplinarnego, które prowadzić może do upomnienia, nagany, kary pieniężnej, zawieszenia w wykonywaniu czynności zawodowych na okres od trzech miesięcy do lat dwóch, pozbawienia prawa wykonywania zawodu adwokata na okres od jednego roku do lat pięciu, a nawet wydalenia z adwokatury.

Praktyczne wskazówki, jak pisać teksty dla kancelarii na stronę internetową

Abyś nie musiał przekopywać się przez kodeksy, orzeczenia i decyzje na własną rękę, zebrałem dla Ciebie praktyczną wiedzę w pigułce. Dowiedz się punkt po punkcie, jak prowadzić marketing kancelarii – radcowskiej lub adwokackiej!

  • Według Kodeksu Etyki Adwokackiej, dozwolonymi sposobami informowania o świadczeniu pomocy prawnej jest udostępnienie takich informacji na stronie internetowej i w wyszukiwarkach. A zatem oprócz strony www, adwokat może założyć wizytówkę w Google, a jego klienci pozostawiać swoje opinie. Wówczas nie będzie stanowiło to naruszenia tajemnicy zawodowej.
  • Zgodna z etykietą szata graficzna strony internetowej unika pstrokacizny, grafik wektorowych, czy zdjęć stockowych. Charakteryzuje się elegancją i prostotą, a wszelkie informacje przekazuje przejrzyście i w sposób niebudzący żadnych wątpliwości.
  • Najbezpieczniejszą formą reklamy praktyki prawniczej jest content marketing i prowadzenie bloga eksperckiego. To doskonała okazja, aby przygotowywać publikacje zgodnie z zasadami SEO przy pomocy programów, takich jak Surfer SEO lub Neuron Writer.
  • Prawnik bez obaw może prowadzić profile w mediach społecznościowych, np. na LinkedIn lub Facebook, ale rozbieżności w orzecznictwie pod dużym znakiem zapytania stawiają kampanie reklamowe Google Ads czy Facebook Ads.
  • Truizmem będzie także stwierdzenie, że adwokaci i radcowie prawni nie mogą wynajmować powierzchni reklamowych na swoich stronach innym podmiotom.
  • Zgodna z prawem oferta świadczenia pomocy prawnej na stronie internetowej omija szerokim łukiem formy reklamy porównawczej, np. zestawianie własnych usług z ofertą konkurencji. A więc o konkurencji ani mru-mru!
  • Język korzyści ogranicza się do opracowania katalogu usług prawnych wraz ze zwięzłym ich opisem i cechami charakterystycznymi, rezygnując tym samym z ekspresji zalet i korzyści. Wykreślić należy wszelkie elementy ocenne.
  • Treści publikowane na stronie kancelarii pozbawione są wyrażeń i zwrotów wartościujących. Slogany reklamowe można zastąpić jedną z rzymskich paremii prawniczych, co jeszcze bardziej podkreśli klasę i prestiż oferowanych usług.
  • Rażącym naruszeniem zasad etyki zawodowej jest udzielanie gwarancji sukcesu, np. “Wyciągnę Cię z kłopotów!” lub – co gorsza – powoływanie się na znajomości i wpływy w strukturach wymiaru sprawiedliwości.
  • Zgodna z prawem strona internetowa adwokata lub radcy prawnego informuje wyłącznie o świadczeniu pomocy prawnej. Unika natomiast oferty usług z innych branż, choćby pokrewnych. Nic nie stoi na przeszkodzie jednak, aby pochwalić się znajomością praw ekonomii, biznesu, albo warunków lokalnego rynku w danym sektorze, np. ubezpieczeń lub nieruchomości, czy też specyfiki, jaką charakteryzuje się dana branża.
  • Ofertę kancelarii można wzbogacić o podanie osiągnięć i wyróżnień, np. liczby poprowadzonych spraw, zatrudnionych prawników, czy lat obecności na rynku.
  • Wezwania do działania (tzw. CTA) ogranicza się do udostępnienia formularza i podania danych kontaktowych. Warto zrezygnować z żargonu marketingowego i używania zwrotów, takich jak  “Wynajmij prawnika!” albo “Zamów wycenę!”, a skorzystać z neutralnych, np. “Kontakt”.
  • Praktyka pokazuje, że prawnicy przeważnie nie informują na stronach www o wysokości honorarium za swoje usługi. Etyka nie stoi temu na przeszkodzie, ale surowo zabrania wprowadzania w błąd i manipulowania ceną usług, np. poprzez technikę niedostępności, oferty czasowe, promocje i zniżki.
  • Wykorzystywanie technik perswazji i manipulacji rodem z książek Cialdiniego to strzał w kolano dla prawnika. Wpływanie na uczucia, emocje, pragnienia, obawy i lęki klientów, a tym samym używanie marketingu narracyjnego, tzw. storytelling jest niezgodne z prawem.
  • Dozwolone jest wykorzystywanie plików cookies na stronach www kancelarii prawnych i zbierania informacji o zachowaniach użytkowników na tych stronach.
  • Niewskazana jest reklama telewizyjna i radiowa, a także na bilbordach i poprzez roznoszenie ulotek. Jako delikty kwalifikuje się ponadto kupowanie leadów i cold calling lub cold mailing.

Komu powierzyć projektowanie treści i działania promocyjne kancelarii prawnej?

Pisanie tekstów na stronę praktyki prawniczej – zarówno oferty i opisów usług, jak i wpisów na bloga wymaga wszechstronnych umiejętności. Na atrakcyjne z punktu widzenia użytkowników treści składają się nie tylko zdolności pisarskie, ale także specjalistyczna wiedza. Stoję na stanowisku, że content marketing kancelarii prawnej to zadanie dla copywritera z udokumentowanym wykształceniem prawniczym. Abraham Lincoln jest co prawda przykładem prawnika samouka, a na dodatek niekwestionowanego autorytetu, co nie zmienia faktu, że w dzisiejszych czasach ciężko wyobrazić sobie opanowanie tej sztuki na własną rękę. Amator choćby spędził tygodnie na zbieraniu informacji, nie będzie zdolny fachowo pisać o prawie. Zarówno wspólnicy dużych kancelarii, jak i prawnicy prowadzący jednoosobową praktykę powinni liczyć się z faktem, że ponoszą odpowiedzialność za treści publikowane w ich imieniu przez osoby trzecie.

Autor: Wojciech Januszak

Tłumaczę skomplikowane rzeczy w postaci prostych komunikatów. Projektuję podróże użytkowników przez strony www. Opowiadam historie, które inspirują, wzbudzają żywe pragnienia i przynoszą zyski. Zmieniam reguły gry w copywritingu.

0 0 votes
Dodaj komentarz
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments